W pozycjonowanie liczy się każdy Internauta, a w rzeczy samej liczy się każdy sposób, w jaki można przekonać / zwabić / zachęcić lub po prostu w sposób bezpośredni lub pośredni przekierować użytkownika na naszą stronę, aukcję czy ogłoszenie. Niekiedy np. nazwanie konta Allegro „nasza_strona_pl” pozwoli na pośrednie przekierowanie co poniektórych Internautów na ten adres. Innym razem nagranie filmu instruktarzowego, a jeszcze innym dodanie wpisu na lokalnym serwisie ogłoszeniowym może przyczynić się do popularyzacji naszego serwisu WWW.
Nie można jednak być wszędzie na raz. W zależności od kilku czynników, niekiedy lepiej jest wybrać jedną metodę pozycjonowania, a zrezygnować z drugiej. Różnice w sposobie pozycjonowania zależą przede wszystkim od tego, czy chcemy zwiększyć popularność naszej strony, sprzedać więcej produktów czy zareklamować nasze usługi. To jaki mamy cel, ma zasadnicze znaczenie dla drogi, którą powinniśmy podążać.
Sposób pozycjonowania, innymi słowy metoda, czyli droga, którą obieramy wykonując różne prace webmasterskie. Celowość tych prac zależy od wybranej metody, a metoda ma zasadniczy wpływ na osiągane efekty.
web3promagraco Michał Chechelski
Popularność frazy
Jedną z najistotniejszych kwestii definiujących sposób pozycjonowania serwisów internetowych jest popularność słów kluczowych. Im więcej Internautów szuka informacji na dany temat, tym trudniej jest przebić się z własnym przekazem. W takim środowisku konkurencja jest bowiem bardzo duża i należy przyjąć inną strategię, aniżeli miałoby to miejsce w przypadku pracy nad popularyzacją serwisu internetowego dla takich słów kluczowych, które wpisywane są do wyszukiwarek nadzwyczaj rzadko.
Jeśli popularność fraz jest duża, a przez to konkurencyjność na dane słowo kluczowe jest wysoka, należy podjąć prace nad alternatywnymi metodami pozycjonowania, takimi jak strony sponsorowane, dodawanie ogłoszeń do serwisów aukcyjnych lub usługowych (w zależności od tego czy pozycjonujemy produkty czy firmą usługową), obecność w social mediach czy na specjalistycznych forach internetowych.
Oferty sponsorowane
Jednym ze sposobów na przebicie się z przekazem dla popularnych fraz jest wykorzystywanie reklamy internetowej. Strony sponsorowane za pomocą Google ADS umieszczane są na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania (oferty sponsorowane pojawiają się też w trakcie przewijania stron w przeglądarce). Jest to dobry sposób na wyróżnienie serwisu, zwłaszcza w pierwszych miesiącach jego istnienia, kiedy strona nie jest jeszcze dostatecznie zoptymalizowana, a my potrzebujemy zwiększyć zainteresowanie internautów naszą stroną, usługami lub zwiększyć sprzedaż naszych produktów.
Google Maps i Firmy
Dobrym sposobem na radzenie sobie w wysoko konkurencyjnym środowisku jest dodanie firmy do Google Maps. Z uwagi na fakt, że zdecydowana większość użytkowników bazuje na spersonalizowanych wynikach wyszukiwania uwzględniających preferencje i lokalizację, można się spodziewać, że informacje o naszym serwisie wyświetlą się lokalnym użytkownikom. Oprócz Google Maps, wśród pierwszych wyników wyszukiwania pojawia się też zakładka FIRMY, w obrębie której prezentowane są informacje o lokalnych miejscach i usługach. Google Maps i Firmy to dwie różne zakładki w wynikach wyszukiwania Google.
Frazy bliskoznaczne
Do alternatywnych metod pozycjonowania stron na popularne słowa kluczowe należy próba przebicia się z przekazem (czy to poprzez optymalizację treści na stronie, czy to poprzez optymalizację treści ogłoszeń i aukcji internetowych) na inne, podobne, bliskoznaczne słowa kluczowe. Zdarza się bowiem, że z zakładki tej korzystają Internauci niezadowoleni z dotychczasowych wyników wyszukiwania. Niekiedy za pierwszym razem Internauta wpisuje zbyt ogólne, i co za tym idzie zbyt popularne frazy, przez co otrzymuje mało sprecyzowane wyniki i podejmuje decyzję o poszukiwaniu odpowiedzi w innej bańce informacyjnej.
Grafika
W wyszukiwarce Google GRAFIKA ma swoją osobną wyszukiwarkę, jak i na taką zakładkę natkniemy się przeglądając tradycyjne wyniki wyszukiwania. Internauci przeglądają grafiki w poszukiwaniu zdjęć produktów, infografik, wykresów, schematów oraz innych obrazów, które pomogą im w znalezieniu rozwiązania na nurtujące ich problemy.
Filmy wideo
Podobnie wygląda sytuacja z filmami wideo. W wyszukiwarce Google jest osobna zakładka z tego typu materiałami, ale i w wyszukiwarce tekstowej znajdziemy wyniki z filmami wideo. Niekiedy jest to osobna zakładka z kilkoma wynikami, a nieraz (w zależności od ilości tego typu materiałów) wyróżnienie w postaci grafiki z logo przewijania sygnalizujące film wideo.
Serwisy ogłoszeniowe
Niekiedy popularność frazy rodzi tak dużą konkurencję, że trudno przebić się do TOP 10 z własną stroną internetową. W takich sytuacjach warto wykonać analizę wyników wyszukiwania. Być może na czołowych miejscach znajdują się strony serwisów aukcyjnych, darmowych ogłoszeń czy for internetowych. W takich sytuacjach wyszukiwarka Google zaczyna odgrywać rolę wyszukiwarki technicznej i lepiej jest zamieścić ogłoszenie w serwisie aukcyjnym, aniżeli podejmować wysiłek pozycjonowania strony internetowej na dane słowo kluczowe. Choć jedno nie wyklucza drugiego, bo strona może być pozycjonowana na mniej popularne frazy i alternatywne słowa kluczowe.