Proste metody analizy
“Dalej o audycie…”, to rozwinięcie opisu ze strony o audycie. Estetyczne przeniesienie treści ze zbyt długiej strony. Tekst jest zbitką przypadkowych myśli. Liczyło się zastosowanie słów kluczowych i wprowadzenie opisów utrzymujących strukturę (coś w stylu lorem ipsum z użyciem fraz tematycznych lub IA chatbot).
Planowanie.
Audyt tworzy się dla lepszego planowania. Niekiedy klient mówi: “przeanalizujmy stronę i zanotujmy kilka ruchów do przodu“. Dzięki temu, raz, że wiemy co mamy robić. Dwa, że klient będzie wiedział, na jakim etapie pracy jesteśmy.
Prace mają na celu poprawę strony zgodnie z planem. Po wykonaniu prac zaleca się aktualizację audytu, dopisanie wniosków i kolejnych akcji do planu. I tak powstaje nowy plan.
Audytor
niczym technik.
AUDYT + WNIOSKI + PLAN + PRACA
Prace SEO to praktyczne zastosowanie wniosków wynikających z przyjętego planu. Analiza jest teoretyczną rozprawką, zebraniem danych, na bazie których dopiero powstaje taki plan. AUDYT + WNIOSKI + PLAN + PRACA.
Osoba przygotowująca monitoring nie musi mieć głębokiej wiedzy z zakresu SEO. Działając na bazie przygotowanego planu może zebrać wszystkie dane i przedstawić je osobie sprawniej poruszającej się po Sieci. Ważne jest aby audytor dysponował projektem o sprawdzonej strukturze (przygotowanej wcześniej przez zespół posiadający głęboką i poszerzoną wiedzę oraz doświadczenie w zakresie marketingu internetowego).
Audytor niczym technik, nie przedstawia swoich wniosków (o ile nie ma wystarczającego doświadczenia, bo co innego jeżeli nad audytem pracuje senior). Tak jak technik laboratoryjny wykonuje badanie, a lekarz je interpretuje i stawia diagnozę, tak audytor przeprowadza analizę w oparciu o wcześniej przygotowane wskaźniki, a pozycjoner interpretuje wyniki, stawia diagnozę i zleca prace naprawcze (które potem sam wykonuje).
Składowe audytu.
Teoretycznie, audyt dzielimy na TECHNICZNY, CONTENT i LINK BUILDINGU. Poszczególne części badania przenikają przez siebie. Na bazie badania technicznego przygotowuje się audyt contentu, a ten poszerza się o analizę linkowania. Dokumentacja badawcza jedynie w pewnym stopniu odzwierciedla ten podział.
Badanie można też podzielić uwzględniając najważniejsze zagadnienia, jak:
- DOMENA, jej wiek i historia.
- PRĘDKOŚĆ, z jaką wyświetla się strona (i co na nią wpływa / co ją spowalnia, a co powinno się dodać, aby ją przyspieszyć),
- UX / UI, czyli doświadczenia użytkownika i struktura, a w tym styl komunikacji (czyli cały content marketing),
- WIDOCZNOŚĆ, czyli esencja pozycjonowania: monitoring pozycji i ruchu
Dokumentacja.
W dobie różnych programów monitorujących, tworzenie dokumentacji może wydawać się zbyt czasochłonne, a nawet niepotrzebne. Niemniej wielość różnych systemów monitorowania parametrów strony nie zwalnia nas z prowadzenia dokumentacji badawczej i czerpania wniosków na bazie analiz różnych źródeł. Zachowanie formy pisemnej i zestawienie wszystkich danych w jednym dokumencie ma znaczenie dla każdego „klienta” (wewnętrznego i zewnętrznego), który chciałby zaznajomić się z wynikami analiz. Już sam fakt potrzeby cyklicznego analizowania poszczególnych wskaźników SEO strony, powinien skłaniać do wykonywania swojej pracy na bazie lub przy pomocy dokumentacji wsparcia technicznego… jaką niewątpliwie jest dobrze przeprowadzony wcześniej audyt.
Dokumentacja jest więc sama w sobie, składową dobrze przeprowadzonego audytu. Pomimo swojej czasochłonności oraz potrzebie powielania danych na rzecz ich zbiorczej prezentacji, jest to fundament do dalszego, uporządkowanego już procesu pozycjonowania.
Przejawem udanego monitoringu jest wykonanie dokumentacji (naniesienie wyników na wcześniej przygotowany schemat pracy) i zatoczenie przez ten audyt swojego rodzaju koła psychologii społecznej (stanie się narzędziem przydatnym w praktyce i mającym wpływ na jakość następnej analizy).
Plik audytowy
W obrębie dokumentacji audytowej główną rolę odgrywa plik z audytem, czyli szczegółowo wypunktowanymi wynikami analizy oraz zakładaną oceną efektywności, czasem i kosztem prac.